tirsdag 18. mai 2010

Så trakk jeg det korteste strået....


Da jeg våknet opp på overvåkingen uten slange i halsen og klokka bare var halv to, skjønte jeg med en gang at operasjonen ikke var gått som planlagt. Akkurat da klarte jeg ikke å fordøye det siden jeg var så neddopa og så dobbelt.
Jeg fikk en sykepleier til å ringe etter Frode, og da han kom ble det snør og tårer. Kirurgen som opererte meg kom inn å skulle prate med oss, men jeg valgte og ikke bli med i den samtalen. Jeg orket rett og slett ikke å høre hvor ille det stod til inne i meg. Jeg tenkte bare det verste og alt håp var ute. Da Frode kom inn igjen, kunne han fortelle at de hadde fått ut 2,5 liter (uten at det synes...) og hadde en plan for hva jeg skal prøve videre. Utfordringen er at jeg må opp å gå før jeg kan starte ny behandling. Derfor trosset jeg allerede i dag alle smerter, og med hjelp fra en prekestol, sykepleier og Frode gikk jeg en tur i gangen. Kirurgen mente jeg kunne starte om 7-10 dager, men nå som jeg har vært på beina vil jeg kanskje kunne starte i morgen….eller torsdag John Wayne ristet på hode og mente jeg var seig. Det velger jeg å tolke positivt.
Jeg har ingen smerter nå, men føler meg ikke så ok av den grunn. Syns det er bra nedverdigende hele situasjonen nå…… klær får jeg ikke på meg nå pga alle slangene og ledningene – så ligger jo naken…går i en av disse lekre blå skjortene når jeg er ute og går, med kneppingen på ryggen. Men men……… Rommet jeg ligger på er et enemannsrom. Så vi klarer å skvise inn en seng her til Frode.
Nå må jeg gi meg.... jeg må kaste opp!!

15 kommentarer:

Susanne sa...

Godt å høre at de i alle fall fikk ut 2.5 liter med væske! Det er da i det minste noe!! Også godt å høre at de har en plan for videre. Det GLEDER meg å høre! Jeg er så stolt av deg, Ida! Terje og jeg sitter her i sofaen og heier på deg, og gråter sammen med deg, både de gode og de vonde tårene. Vi er så innmari glad i både deg og Frode!

Jeg beundrer kampviljen din! Det står så innmari respekt av alt du står i, og måten du håndterer det på.

Skjønner godt at du syns det er nedverdigende å ikke kunne få på deg klær, spesielt med tanke på at du må være oppe og gå. Likevel tenker jeg: "Drit i det, og moon til verden!" Denne kampen skal du vinne, med eller uten et tøystykke over rumpa! ;)

Glad i deg, vennen!

Gode klemmer fra Susannen din.

Nina sa...

Du er en fighter Ida!! Og den styrken du viser her på bloggen nå er beundringsverdig. Jeg bøyer meg i støvet!

Det er bare noen få timer siden du ble operert, du har fått den verste beskjeden du kunne fått etter operasjonen og alikevel har du klart å finne frem motet klar til å kjempe. Bare det at du har vært oppe og gått allerede er stort!
Du er tøffere enn toget, som jeg sier til "lille Ida" ;P

Selv om du er klar til kamp er det viktig at du lar deg være lei, sint og gråte. Jeg vet du gjør det, men det er viktig at du ikke glemmer. Som med alt annet, er det viktig med balanse også i følelseslivet.

2,5liter er mye mer væske ut enn ingen ting! Og det er mye mer væske ut enn det har vært en lang stund. Og bare det at John Wayne har en plan er positivt!! Planer som er rettet fremover er positivt :o)

Nå håper jeg du får en så god natt, som det lar seg gjøre etter en operasjon. Og det er godt å vite at du har Frode der med deg!

Vi er mange som er her for deg. Tenker på deg og ber for deg. Det er du som må kjempe, men vi prøver så godt vi kan å støtte deg på veien.

Glad i deg vennen!

Stor nattaklem fra meg

Anonym sa...

Til deg Susanne; Er super glad i deg :) Er stolt over å kjenne deg!

Vår og snart hele Norges kjære IDA!!!
Jeg er ubeskrivelig stolt av deg! Du er tøff kunne aldri ha gjettet meg til at våre søte, lille Ida satt inne med så utrolig mye styrke. Ikke er jeg bare glad i deg men jeg respekterer deg over den herlige styrken du har vist oss IGJEN! Takk for en du er!

Tenker på deg og familien din!

Anonym sa...

Dette var starten på slutten til den vonde perioden Ida!!!

Kjempeimponert over deg, oppe i det hele. Helt utrolig hvordan du og dine står på!

Ida for President!
Du har min fulle og hele stemme!

Nesten så jeg ikke tørr si det, men jeg tar meg i å sitte å le, rett som det er, over hva du skriver! Du har en humor og formuleringsevne uten sidestykke!

Gleder meg til å lese mer om dine fremganger!


Gunnar, "den ukjente" :)

Anonym sa...

Det var ikke disse nyhetene vi hadde håpet på å høre idag. Men jeg håper at det de fikk ut lettet litt på trykket i magen. Og når man har en plan for behandling er det håp. Og du er ikke den som gir deg, det er helt sikkert. Vi gråter og ber og heier på deg om hverandre.
Martin K

Sandra sa...

Du er så tøff, Ida. Beundringsverdig! Jeg følger med på bloggen din hver dag, du er virkelig en fighter! Gode tanker til deg og lykke til videre!

Kristine sa...

Bare det at du hadde krefter til å skriver for oss, slik at vi vet hvordan du har det, er meget stort. Jeg har klikka meg inn på bloggen din hele dagen for å se om det var noe nytt. Og nå midt på natten leser jeg at det ikke er akkurt det vi hadde ventet, men det ser da ut som de har gjort noe for deg og at de har en plan videre. John Wayne er med på lasset og da er jeg sikker på at dette går bra.

Vi tenker alle på deg og familien din og vi vet at dere alle kjemper på hver deres vis.

Rita sa...

Du er jammen tøff,Ida!! En nedtur med operasjonen, men tror nok det er din vei denne gangen, dagens skatter tyder på det:) Jeg håper og tror at du vil bli frisk .Klem

Anonym sa...

Flott at du er på beina igjen. Vi er ganske imponerte over hva du klarer etter en slik påkjenning. Det er sikkert begynnelsen på et nytt og bedre liv. Jeg er overbevist over at du med hjelp av familien greier dette Ida, du er en kjempejente, vi er alle stolt av deg!

Jane sa...

Jeg er veldig stolt av deg også!Du er på beina igjen og tenker positiv :)).Du skal vinne denne kampen, jeg er sikkert om det! Klem

Beate Skatvedt sa...

Ida, jeg er så mektig imponert over deg på alle måter at jeg rett og slett ikke finner ord!

Gode klemmer og de aller varmeste tanker fra Tønsberg

ElinPelin sa...

For oss som ikke kjenner fremtiden, vil alle gode ting komme som gledelige overraskelser!!! Dette GÅR BRA!!!

Elinklem

Cecilie sa...

Du er så utrolig sterk, og dette skal gå bra. Det at de fikk ut 2,5 l er jo kjempe rba uansett. Og at du er oppe på beina allerede er jo bare positivt!
Masse lykke til videre!

Bengt sa...

For en berg og dalbane dette er, Ida. Istemmer med de som påpeker det er bra at John Wayne har en plan.

Krysser fingrene for deg, og berømmer deg for din styrke. Hils Frode som tydeligvis er en fighter han også.

Yvonne i Stockholm sa...

Ida,du är inte bara hela Norges Ida... du är Sveriges också... och min... fastän jag bara "känner dig" via Susanne.
Jag är stolt över att få känna dig!!
Du är min hjälte!!!
Klem!
Yvonne i Stockholm