lørdag 15. mai 2010

Gode gamle NAV.............

Vi skal revurdere din rett til fortsatt grunnstønad.

Frist 30. mai.

Det er ikke meningen bare å klage, men er det ingen i NAV som kommuniserer med hverandre??? Er ikke alt nå samlet under et tak for at samarbeid og kommunikasjon skulle gå så mye enklere.
Ettersom jeg er gått over på arbeidsavklaringspenger har jeg nå en saksbehandler i NAV som kjenner til hele situasjonen min, og at jeg er innlagt på sykehus.
Men, nå har jeg fått et brev i posten hvor de vil revurdere min rett til fortsatt grunnstønad - ca. 500,- pr mnd - ettersom jeg har glutenintoleranse. En sykdom som for min del er kronisk.....
Brevet er undertegnet en helt annen saksbehandler - som tydeligvis ikke har innsyn i min sak.

Så ettersom jeg ikke er flink til å spare på kvitteringer når jeg er ute og handler mat, så har mamma og jeg nå vært i en stor matbutikk og skrevet ned priser på div. gluten- og laktosefrie matvarer. Nå skal regnestykke settes opp og brevet videresendes til fastlegen som må gjøre resten av jobben. Nye prøver får jeg uansett ikke gjennomført nå.
Må få dette på plass nå i løpet av helgen. Det er godt jeg har viktige ting å bruke energien min på. Så nå er det sofaen resten av dagen.

Dagen i går på sykehuset gikk så bra som det kunne gå. Vi ble tatt i mot av en koselig sykepleier, og kirurgen, anestilegen, fysioterapauten, lab-dama og legen kom på løpende bånd. Jeg fikk litt sterkere smertestillende og så tok vi perm fram til 17. mai. Nå har jeg fått Pinex Forte som jeg skal ta to i slengen - opptil fire ganger i døgnet. Hadde trodd jeg skulle bli helt slått ut av de - tidligere ble jeg jo slått ut av en paracet, men det er tydelig at kroppen min har begynt å vende seg til sterkere dop. Jeg blir litt gele i knea og ikke alle smertene blir borte, men heldigvis mesteparten.

Jeg målte omkretsen på magen min i går.......uff.... 97 cm i omkrets....12 cm mer enn for fire uker siden. Ikke rart jeg føler jeg snart sprekker... Kirurgen sa det var på høy tid å gjøre noe nå.
Jeg fikk vite litt mer om selve operasjonen, og det høres ikke behagelig ut, men de lovet og ikke være gniende med dopet sitt :o) Jeg kommer til å få epidural kateter i ryggen som jeg skal ha noen dager, samt morfinpumpe pluss litt ekstra snax etter operasjonen for å døyve smertene. Ti dager måtte jeg regne med å være inne på sykehuset etter operasjonen dersom alt går som det skal - og det skal det!! Som kirurgen sa - nå er det på tide at jeg har hellet med meg - nå er det min tur :o)
I hele to mnd etter operasjon skal jeg heller ikke løfte noe eller bruke magemusklene... godt jeg har en husfar :o)

Takker for alle meldinger, mail og telefoner jeg har fått som jeg ikke har klart å svare på.... jeg setter pris på alt sammen og syns det er fantastisk at dere viser så stor omsorg. Ønsker dere alle en fortsatt fin lørdag :o)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Nav er en skandale. Du er ikke alene. Jeg har gått uten penger i 3 år. Jeg sliter med angst og depresjon,på Nav får jeg bare kommentaren livet går videre,du må komme deg ut i arbeid nå! Fen,tror de det er så forbanna enkelt eller? Det er bare tull og rot på Nav,og de som jobber der har ikke sympati for medmennesker og skulle aldri hatt med folk å gjøre.
Jeg sendte inn søknad i januar nå etter 3 år uten penger,men de klarer søren meg ikke å sende inn den søknaden. Jeg er lei og sliten!
Føler med deg,ikke må du bare slite med kreft men også Nav. Det er et urettferdig liv!!!
Håper operasjon går bra. Vit at du ikke er alene!:)

Anonym sa...

Det er pussig, og tragisk, å lese hvordan vi, som er berørt av kreft, sliter med de samme problemene - NAV, undersøkelser, behandlinger osv. Skulle tro at ting ville bedre seg, så mye fokus som det har vært på disse tingene de siste årene. Men nei, det gjentar seg hele tiden... vi blir visst ikke betraktet som personer, men en "sak".
Ingen trøst at vi er mange i samme båt, og jeg vil gjerne gjøre noe med dette, men kreftene må brukes til kampen mot sykdom for øyeblikket.
Ønsker deg alt godt og lykke til med operasjonen!
Det er klart det skal gå bra!!!

Morten Jensen sa...

Nå nærmer det seg virkelig operasjon, og godt å høre at du blir godt ivaretatt.
In john Wayne we trust.....


“Courage is being scared to death but saddling up anyway”

Quote JW

Eivind Savio sa...

Krysser det som krysses kan Ida. Din tur nå! :-)

Anonym sa...

Kjære Ida. Jeg kjenner deg ikke men jeg har fulgt med på facebook og leser bloggen din.. For ett år siden leste jeg bloggen " Grethes kamp"..Grethe var min datter..
Når jeg leser dine innlegg her så kjenner jeg styrken din, så lik Grethes,og da lurer jeg på hvor henter og finner du den? Det spurte jeg min datter også om.. hun svarte: jeg har troen mamma, og lysten,håpet og styrken som alle rundt meg gir meg, det gir meg styrken til å kjempe, dette skal ingen ta fra meg..
Denne kampen klarer du Ida, med din styrke og ditt mot.
Tenker mye på mammaen din og kan si at jeg føler med henne.. her kan jeg trygt si at jeg VET hvordan hun har det.
Lykke til på tirsdag..tenker på dere alle. En mamma

Anonym sa...

Æsj, blir så lei av Nav. Det er mye sannhet i at man "burde være frisk for å klare med alt man må som syk". Håper dette ordner seg kjapt for deg. Skjønner ikke helt at du skal trenge å dokumnentere så mye? Har hørt at de har løsnet litt på dette slik at de som har glutenintoleranse skal få samme stønad som de med cøliaki. (i praksis må man jo leve uten gluten uansett liksom) Men vet jo ikke om dette er oppe og går i praksis ennå? Og ting tar vel tid. Nok om det.

Håper du får så fine dager som mulig nå fram mot operasjonen. Får du feiret 17 mai hjemme eller må du legges inn tidlig den 17? Håper uansett dere får feiret den på en fin måte! Ønsker deg ei så god helg som mulig!

Kristine sa...

Jeg sitter her med et sinne i meg som jeg ikke kan beskrive. Tenk at dere må bevise at du har rett på en grunnstønad på ca. 500,- pr mnd! Hva er 500 kroner i dag i Norge for den norske stat? Jeg tenker tilbake da Gro Harlem Brundtland for noen år siden fikk gratis hofteoperasjon ved Ullevål universitetssykehus selv om hun bodde i Frankrike, da var det ingen fra sykehusene eller NAV som stilte spørsmål om det var riktig.

Problemet i Norge er at vi har et helsemafia, den tidligere sosialminister Tove Strand er nå sykehusdirektør ved Ullevål, og hun er gift med Tor Saglie, som er direktør for NAV, jeg synes det sier mye om våre tilstander i Norge.

Alle som blogger om sin kreftsykdom har problemer med NAV og sykehusene. Som en annen skrev i et innlegg i en annen blogg, kanskje dere skulle slå dere sammen og danne en interessegruppe. Problemet er vel at de fleste som er midt opp i dette antagelig ikke har krefter til det, men har nok med seg selv og sin sykdom.

Jeg mener også at Kreftforeningen må ta opp dette, de er en ganske stor forening og burde utøve mer trykk på politikerne, NAV og sykehusene. Har dessverre inntrykk av at denne foreningen bruker mer tid og penger på seminarer og konferanser til sine medarbeidere og medlemmer, enn de bruker på å ta opp de virkelig problemene til kreftsyke mennesker.

Tross alt Ida, ønsker jeg deg alt godt for operasjonen, og vi ser alle fram til en slank Ida om noen uker.

Anonym sa...

Ja nå er det din tur Ida, og dette kommer til å gå så bra.:)) Masse lykke til, og ser frem til å høre hvordan det går med deg. Krysser det som krysses kan for deg på tirsdag.:)

Klem...

monica sa...

Hei snuppeluppa :0)
Vedr. NAV må jeg bare si: Velkommen til klubben !!!
Har vært en del/offer av "NAVsystemet" i mange år tidligere, og har desverre enda til overs å møte et menneske som er fornøyd med behandlingen de får eller har fått der..... Det fins heldigvis noen stakkars få som prøver å gjøre en god jobb og behandle mennesker med respekt og verdighet, men.... DE ER FÅ !!! Masse lykke til med operasjonen 18.mai, Idamora :0)
GLA I DÆ !! Monica

Yvonne Bäckelid sa...

HejIda!
Jag följer dig här på bloggen din.
Du är en helt fantastisk människa!!
Du ger inte upp.... och skulle du ge upp, så är du ändå buren av DEN som är starkare än vi alla tillsammans. HAN är med dig,Ida och HAN är med er båda!HAN tröttas inte och HAN överger oss aldrig.

Jag vill att ni ska få glädja er och få leva tillsammans, du Ida och verdens beste mann!
Klem!
Yvonne Bäckelid